Se hvad mandler kan gøre for dig<img alt=">

Se hvad mandler kan gøre for dig

Mandler er nemlig fulde af sunde fedtsyrer, E-vitamin, kobber, magnesium og proteiner.


I sydeuropa er de da også en integreret del i mange af dagligdagens retter - og det menes også at være en del af forklaringen på de hjertesunde effekter af det vi kalder Middelhavskosten.

For selv om 39 procent af mandler er fedt, så er det sundt fedt. Omkring 70 procent af fedtet er enkeltumættet fedt, som også er det, der gør olivenolie så sundt for hjertekar-systemet.

Her er sunde grunde til at spise en håndfuld mandler dagligt.


Mindre mavefedt

Forskere fra Pennsylvania State University præsenterede i maj 2014 et lodtrækningstudie, hvor halvdelen af 52 voksne med forhøjet LDL-kolesterol fik 42 gram (1,5 ounce) mandler, mens den anden halvdel fik en kulhydrat-rig snack med lige så mange kalorier.

Selv om forskerne ikke konstaterede nogen forskel i de to gruppers samlede kropsvægt, viste mandlerne sig at reducere deltagernes farlige fedtophobning omkring organerne og reducerede også deres fedtprocent og taljemål i forhold til den kulhydrat-rige snack-gruppe.

Selv om undersøgelsen kun var seks uger lang tyder de foreløbige resultater på, at mandler kan hjælpe med at mindske abdominal fedt, der er en risikofaktor for metabolisk syndrom.

Blodtryk


Mandlers høje indhold af magnesium kan medføre sænknng af blodtrykket. Mandler indeholder cirka 275 mg magnesium pr, 100 gram og det vil sige at en stor håndfuld kan give dig en femtedel af dit daglige behov for magnesium.

Og ifølge en meta-analyse fra University of Hertfordshire i 2012 sænker magnesium blodtrykket og jo mere du indtager, des mere sænkes blodtrykket.


 Alzheimers

Mandlers indhold af det såkaldte plantesteroler kaldet stigmasterol kan tilsyneladende forhindre Alzheimers.

Det mener forskere fra Saarland University, der har undersøgt, hvordan plantesteroler har indflydelse på forkalkning i hjernen, som er forårsaget af kolesterol.

Ifølge undersøgelsen hæmmer stigmasterol produktionen af de beta-amyloid-proteiner, der spiller en vigtig rolle i udviklingen af Alzheimers.

"Stigmasterol har en effekt på en række molekylære processer: det sænker enzymaktivitet, hæmmer dannelsen af proteiner impliceret i udviklingen af Alzheimers sygdom og det ændrer strukturen af cellemembranen," forklarer Dr. Marcus Grimm, der er chef for Experimental Neurology Laboratory.

"Tilsammen kan disse effekter synergistisk reducere produktionen af beta-amyloid-proteiner."


Hjertekar-system

En daglig portion mandler kan på ganske kort tid forbedre overvægtiges risiko for hjertekar-problemer.

Det viser en undersøgelse af mandlers påvirkning af helbreddet fra School of Life and Health Sciences på Aston University i Birmingham, England, hvor forskerne konstaterede at nødderne især forbedrer blodstrømmen.

Forskerne testede virkningerne af en kortvarig mandel-beriget kost på raske unge og midaldrende mænd og på en gruppe unge mænd med forhøjet risiko for hjertekar-problemer som for højt blodtryk eller overvægt.

En kontrolgruppe spiste, hvad de normalt ville, mens en anden gruppe, skulle spise 50 g mandler om dagen i en måned.

Ved afslutningen af undersøgelsen havde gruppen, der spiste en mandel-beriget kost højere niveauer af antioxidanter (alpha-tocopherol) i deres blod, forbedret blodgennemstrømning og lavere blodtryk, der alt sammen kunne reducere deres risiko for hjertesygdomme.


Diabetes

Mandler sikrer et lavere og mere stabilt blodsukker hos type 2 diabetikere.

En systematisk gennemgang af 12 tidligere kliniske forsøg med i alt 450 deltagere fandt, at omkring 56 gram nødder dagligt forbedrede de to centrale markører for blodsukker: HbA1c test, som måler blodsukkeret i løbet af tre måneder, og fastende glukose test, hvor patienterne ikke får lov til at spise eller drikke noget udover vand i otte timer, før deres blodsukkerniveau testes.

"De bedste resultater kom, hvis nødderne snarere erstattede raffinerede kulhydrater end mættet fedt," siger Dr. John Sievenpiper, der er læge og forsker på Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Centre ved St. Michael's Hospital.



Får du nok

 

 

 

 

Vitamin A

Vitamin A. (Retinol)  har betydning for slimhinder, immunforsvar, hud, øjne og antioxidant.

Virkning:

• A-vitamin styrker hud, tarmslimhinde, luft og urinveje og beskytter mod infektioner og de kræfttyper, der skyldes direkte påvirkning. 

• A vitamin er nødvendig for produktionen af farvestof i øjet (synspurpur), som er vigtigt for at kunne se i mørket (skumringssyn). 

• A vitamin er nødvendigt for normal fosterudvikling.

Organer som har behov for A vitamin for at fungere optimalt:

• Milt, nyre, galde, lever, endokrin, slimhinde, immunforsvar, hud og øjne.

Mangelsymptomer:

• Natteblindhed.

• Tør hud – hud der skæller.

• Tørre og sarte slimhinder med hyppige infektioner (tarm, luft og urinveje).

• Reduceret høre-, lugte- og smagssans. 

• Hår og negle der let knækker.

• Overhyppighed af kræft i hud, blære, bronkier og mavesæk. 

A-vitamin findes naturligt i:

• Lever, smør, æggeblomme, gulerod, hyben, dild, persille, grøntkål, abrikos, græskarkerner, banan. A vitamin er synergister med E- vitamin og zink. 

Zink mangel kan svække A-vitamin mangel virkningen og omvendt. 
OBS!! E-vitamin frarådes ved indtagelse af blodfortyndende medicin.

Synergister: 
Betyder stoffer som indvirker positivt på hinanden, så de hver især optages bedre, hvis de er tilstede samtidig. 

• B Vitamin. B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9 og B12.

 

Vitamin C

Organer der skal bruge C vitamin for at opretholde den sunde tilstand:

Immunforsvar, kredsløb, lunger, mave, milt, hjerte, tyndtarm, blære, nyre, hormonsystemet, endokrin afgiftning, antioxidant og bindevæv. 
 

Vitaminet C er et livsnødvendigt mikronæringsstof. 
 

Vi er som de eneste pattedyr ikke i stand til at lave dette vitamin selv og må derfor få det tilført gennem kosten. 
Nyere forskning har midlertidig opdaget en kedelig og ret så vigtig oplysning omkring cellernes optagelse af C-vitaminet.

Receptorerne der normalt har til opgave at transportere C vitaminet ind i cellerne, er mere eller mindre blevet overtaget af sukker. Dette skyldes at sukkeret bruger den samme receptorer som C vitaminet. 

Det vil sige at når vi spiser kost med C vitamin, optager cellerne og dermed kroppens organer ikke vitaminet optimalt, hvis der er et stort sukkerforbrug i dagligdagen. C vitaminet suser lige forbi de optaget (af sukker) receptorer og ud i toilettet eller gennem sveden. 
Det er sådan at der findes rigtig meget usynligt sukker i vores kost. Næsten alt industrielt fremstillet mad er der sukker i, forklædt som dextose. Rent faktisk er alt der slutter på "ose" sukker. 
Prøv at tjekke dit køleskab, din tandpasta, mm. Du vil blive overrasket over, hvor meget sukker du indtager i det daglige uden egentlig at vide det.

 

Øget behov for C vitamin:

• Stress (C-vitaminet bliver opbrugt i løbet af meget kort tid)

• Brugere af større mængder af alkohol og tobak

• Ældre mennesker

• Ved svækket modstandskraft

• Gravide og ammende

• Kroniske syge, der indtager medicin (antibiotika, smertestillende medicin eller hormoner)

Derudover er C-vitamin vigtig for:
• Udrensning af tungmetaller 
• Meget vigtigt antioxidant 
• Udrensning af medicinrester.

 

Mangel symptomer på C Vitamin:

• Allergi

• Træthed

• Dårlig modstandskraft

• Sårhelingsproblemer

• Hårtab

• Hudblødninger

• Blå mærker

• Forhøjet kolesterol i blodet

• Øget risiko for kræft og hjertesygdomme

• Lavt stofskifte (stress stjæler stresshormoner)

• Blødninger i slimhinder og bindevæv

• Næseblod

• Opsvulmet og blødende tandkød

• Dårlig sårheling.

• Muskel og ledsmerter

• Hyppige infektioner

• Klar snot (børn og infektioner)

 

Frugt og grønt der indeholder meget C-vitamin:

 

Hyben, persille, solbær, brændenælder, grøntkål, peberrod, rosenkål, grøn peber, og frugt der er gule og orange, spinat, tomater, jordbær og mango.
Gå efter dansk frugt og grønt (helst usprøjtet og økologisk) spis årstidens frugt og grønt. Husk at når frugten eller grøntsagerne er høstet, er vitaminerne forsvundet i løbet af en uge. Det er derfor minimalt hvad der er tilbage af vitaminer når frugten og grøntsagerne lander på hylderne i supermarkederne.

 

E Vitaminer

 

Mangel symptomer og årsager:

 

E-vitamin er vigtigt for immunforsvar, hjerte/kredsløb, hormonsystem og er et antioxidant. 
Vigtigt! E-vitamin er blodfortyndende, vær opmærksom ved blodfortyndende medicinindtagelse. Som blodfortyndende siges E-vitamin at være mere effektiv end hjertemagnyl, rådfør dig med en ekspert, hvis du er på blodfortyndende medicin. 
E- vitamin er ligesom A, D, og K-vitamin fedtopløselige. Ved langvarig overdosering kan de ophobes i kroppen og forårsage vitaminforgiftning.

Mangelsymptomer på E-vitamin:

 

• Svigtende ilt tilførsel til vævet

• Forharsknings processer og for tidlig ældning

• Skader på lever og nyrer

• Skader på muskler og væv

• Svigtende frugtbarhed

• Urolig søvn 

• Nitrosamin er et kræftfremkaldende giftstof, der dannes i tarmen af nitrit og nitrat, når vi mangler E-vitamin.

• Menopauseproblemer

• Søvnløshed

 

 

E-vitamin findes naturligt i:

 

• Hvedekim, hvedeklid, broccoli, rosenkål, havregryn, flerumættede olier (solsikkeolie), mandler, nødder, fede fisk, æg, skaldyr, solsikkekerner, tidselolie og grøntkål.

 

E-vitamins betydning og fordele:

• Styrker cellemembranen.

• Frugtbarhedsvitaminet

• God til forebyggelse ved kemo- og stråleterapi (skal lægeordineres)

• Kredsløbsforbedrende

• Immunforsvar, hjerte/kredsløb, hormonsystem, antioxidant

• Ømme muskler

• Leverpletter på hænderne er forharsket fedt, der aflejres i huden, hjernen, lungerne, nyrer og muskler.

• Bremser dannelsen af leverpletter pga. sine antioxidante effekter


Vitamin B

Mangelsymptomer:
B- vitaminerne bliver hurtigt optaget og udskilt fra kroppen igen. 
Vi er derfor afhængige af daglig tilførsel, med undtagelse af B12 vitamin, der deponeres i leveren. 

B vitaminer kan fås som B multivitamin, hvor alle B vitaminer er samlet i en vitaminpille. 

Mangelsymptomer på hvert enkelt B-vitamin:

B1 vitaminmangel og symptomer:

• Konstant kvalme.

• Prikkende, kriblende fornemmelse i hænder og fødder (nervebetændelse).

• Psykiske problemer, hukommelsestab, dårlig fordøjelse, koncentrationsbesvær, søvnløshed, angst, forbi, paniske reaktioner og præmenstruel syndrom.

• Dårlig fordøjelse og vægttab.

• Uregelmæssig puls, åndenød og trykken for brystet.

• Vand i kroppen, kvalme, manglende appetit og svindene muskelkraft.

• Knoglemisdannelse.

• Knogleskørhed.

B2 vitaminmangel og symptomer:

• Sår og revner i mundviger og tunge, samt slimhinder.

• Vækst standsning.

• Brændende fornemmelse i mund, læber og tunge.

• Tidlig ældningsproces og rynker.

• Hyppige forkølelsessår.

• Skøre fingernegle.

• Hårtab.

• Tørre / kløende øjne.

B3 vitaminmangel og symptomer:

• Hovedpine.

• Søvnløshed, dårlig appetit og fordøjelse.

• Energimangel.

B3 - B6-vitaminmangel og symptomer:

• Depressioner.

B5 vitaminmangel og symptomer:

• Træthed, svage muskler, krampetendens og søvnløshed.

• Depressioner, dårlig appetit og svækket fordøjelse. 

• Uren hud.

B8 vitaminmangel og symptomer:

• Eksem der ikke klør.

• Skæl.

• Øget afsondring af talgkirtlerne.

• Hudproblemer.

• Søvnløshed.

B9 vitaminmangel og symptomer:

• Lyse pletter på huden.

• Grå hår.

B12 vitaminmangel og symptomer:

• Alvorlig blodmangel (perniciøs anæmi).

• Træthed, uoplagt, rød tunge og dårlig appetit.

• Søvnproblemer og dårlig hukommelse.

• Svækket modstandskraft og koncentrationsproblemer.

Mangel symptomer på B-vitamin kompleks (B1, B2, B3, B6, B8, B9, B12):

• Træthed

• Stress og nervøsitet

• Forstoppelse og søvnløshed

• Irritabilitet og blodmangel

B vitamin; B1, B2, B3, B5, B8, B9, B12. 
Vitaminer er livsnødvendige mikronæringsstoffer, som kroppen med få undtagelser ikke er i stand til at danne selv og derfor må vi have dem tilført gennem kosten.


B12 vitamin (Cobalamin):

• B12 vitamin bliver produceret af tarmens mikroorganismer og bliver deponeret i leveren.

• B12 vitaminet findes ikke i planter, med undtagelse i tang samt havalger og i en speciel ølgær.

• B12 vitaminet findes i animalsk føde som er lever, østers, torskerogn, sardin, laks, makrel, ørred, samt æggeblommer.

• B12 vitaminet kan forekomme i økologiske grøntsager, men i meget små mængder. En syg maveslimhinde (mangel på intrinsic factor, et stof i mavesækken) kan medfører B12 vitaminmangel.

• B12 vitamin tilskud kan tilrådes til vegetarer, brugere af større mængder alkohol og tobak, ved mavesår og katar, gravide og ammende, samt p-pille brugere, ældre og ved stor indtag af kaffe. 

 

D Vitaminer

Cholecalciferol

Vitaminer er livsnødvendige mikronæringsstof stoffer, som kroppen - med få undtagelser ikke er i stand til at danne selv, og derfor må vi have dem tilført gennem kosten. 

Har betydning for:

• Knoglesystemet og kalkoptagelse.

• Forebyggelse af brystkræft

• Kan forebygge diabetes

Mangelsymptomer:

• Osteoporose = knogleskørhed, engelsk syge, reumatiske smerter, udmattelse, menopause problemer, nedsat skjoldbruskkirtel aktivitet = hypothyroidisme.

 

Tegn på overdosering af D- vitamin:

 

• Kvalme, hovedpine, forstoppelse, (har du i forvejen har forhøjet kalcium eller fosfat indhold i blodet, bør du ikke tage tilskud af D-vitamin, da det kan forværre tilstanden. Tal med din læge, hvis du er i tvivl)

 

Andre forgiftningssymptomer:

Forkalkning af kroppens bløde vævsdele, hyppige vandladning, appetitløshed, utilpashed med svimmelhed, kvalme, opkast,  diarré, træthed og muskelsvækkelse.

 

D vitamin findes naturligt i:

 

Mest i gravet laks, fiskelevertran, mælk, æg, smør, ost, brændenælder og solskin.

Øget behov for D vitamin:

• Små børn, gravide og ammende

• Ældre mennesker

• Mennesker med tæt klædedragt

• Vegetarer, da vitamin D primært findes i animalske produkter

E Vitaminer

 

Mangel symptomer og årsager:

 

E-vitamin er vigtigt for immunforsvar, hjerte/kredsløb, hormonsystem og er et antioxidant. 
Vigtigt! E-vitamin er blodfortyndende, vær opmærksom ved blodfortyndende medicinindtagelse. Som blodfortyndende siges E-vitamin at være mere effektiv end hjertemagnyl, rådfør dig med en ekspert, hvis du er på blodfortyndende medicin. 
E- vitamin er ligesom A, D, og K-vitamin fedtopløselige. Ved langvarig overdosering kan de ophobes i kroppen og forårsage vitaminforgiftning.